Final Fantasy VII Remake – Review

Het was eindelijk zover. De wellicht meest geliefde titel uit de Final Fantasy reeks zou een remake krijgen. Dit nieuws kwam ons ter ore tijdens de E3 in 2015. Ondertussen is het 2020 en kunnen we eindelijk aan de slag met de remake van de oh zo geliefde RPG die alweer uitkwam in 1997. Eens zien of Cloud en de gang het in 2020 (weer) waar kunnen maken.

Nostalgie in overvloed

Bij een remake kun je natuurlijk volledig stuk gaan op wat mensen herinneren. Op veel vlakken zal deze game daar ook zeker op inspelen. De muziek deed mij direct een glimlach op mijn gezicht toveren en wanneer Barret, Jessie, Biggs en Wedge op je scherm verschijnen weet je dat Cloud niet ver weg is. Het begin van het origineel is in deze game niet anders, buiten het feit dat het er nu allemaal prachtig uitziet natuurlijk.

Jij, als Cloud, bent een mercenary die voor het juiste geld elke klus aanneemt. In dit geval is dat de eco-terroristen van AVALANCHE helpen om het energiebedrijf Shinra een dreun uit te delen. Met hun Mako-reactoren zuigen ze de levensenergie van de planeet op en dat kan toch niet de bedoeling zijn. Zo begint het verhaal van Cloud opnieuw, maar dan anders.

Uitbreiding

De game is namelijk niet een regelrechte kopie van het origineel. Waar je het origineel in zo’n 40 uur kunt uitspelen en je het volledige verhaal hebt ben je die tijd nu ook ongeveer kwijt maar dan heb je ongeveer 5 a 7 uur van het origineel te pakken! Het is dan ook niet zomaar een hervertelling van het originele verhaal maar meer een remake. Ze hebben het origineel gepakt als basis en daarop herbouwd. Zie het als een gebouw die gesloopt is maar de fundering blijft staan, zoiets, ik ben geen bouwvakker.

Afijn, de game is dus een stuk uitgebreider wat het voor zowel oude veteranen als nieuwe spelers een frisse ervaring maakt. Daarmee heeft Square Enix wat mij betreft de bal uit het park geslagen en mij als fan van het origineel zeer aangenaam verrast.

De gekte keert terug

Wanneer je even rust wilt van de actie kun je altijd even een uitstapje maken met de verschillende zijmissies die de game rijk is. Dit gaat van eenvoudige klussen als bepaalde monsters doden of kinderen redden tot gevecht simulaties die je kunt uitvoeren om je vechtkunsten te verbeteren of om simpelweg je karakters te ontwikkelen. Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning waarin je een potje kunt gaan darten, één van de muziekstukken in de jukebox afspelen of sporten in de gym, iets wat sterk doet terugdenken aan het origineel. Niets is te gek lijkt het wel.

Turn based, action packed

Het verhaal is dus nostalgie maar biedt ook genoeg vernieuwingen voor fans van het eerste uur. Maar wat erg belangrijk is bij elke game is natuurlijk de gameplay. Allereerst heb je zogeheten Materia, een samenstelling van Mako die verschillende eigenschappen bezitten. Zo heb je magie, abilities en summons die schuilgaan in deze Materia. De Materia plaats je in je wapens of accessoires die je draagt en kun je vanaf dat moment gaan gebruiken.

De turn based actie die we kennen uit het origineel heeft plaatsgemaakt voor meer actie georiënteerde gevechten. Maar dan wel in een speciale mix. In de basis heb je normale en sterke aanvallen. Met een druk op de knop voer je dit uit. Maar je Materia gebruiken doe je door middel van je ATB (Active Time Battle) balkjes die vollopen tijdens het gevecht. Hiermee hebben ze toch nog een beetje van het vertrouwde turn based terug kunnen brengen, al is het in een nieuw jasje.

Dan komt gameplay element nummer 3 om de hoek kijken en dat is Stagger. Fans van Final Fantasy games zullen dit wellicht herinneren uit Final Fantasy XIII. Terwijl je je vijanden aanvalt vult een stagger meter. Is de meter vol doe je meer schade met je aanvallen en zullen vijanden tijdelijk niet in staat zijn jou aan te vallen.

Dan toch nog even kort over de wapens die je gebruikt. Elk karakter heeft meerdere wapens die je vrij kunt spelen en het wordt aangeraden om dit te doen. Naast het feit dat ze meer schade aanrichten hebben wapens elk hun eigenlijk speciale aanval die je door gebruik kunt leren. Het wordt dus aangemoedigd om niet alleen alle wapens te bemachtigen maar ook om ze te gebruiken!

Uitdaging

De levels op zich zijn over het algemeen heel goed te doen. Natuurlijk zullen er af en toe vervelende vijanden zijn maar een groot obstakel vormen ze meestal niet. Ook zul je het niet moeten hebben van breinbrekers van puzzels want die zijn niet erg lastig om op te lossen. De echte uitdaging zit hem in de grote hoeveelheid bossfights. Zeker als je op Normal speelt zul je goed moeten kijken welke aanvallen je gebruikt, wisselen van karakter om ze aan te sporen hun krachtige aanvallen te gebruiken. Zo is een monster dat vliegt gemakkelijker een kopje kleiner te maken met Barret, die een mini gun als arm heeft, dan met Cloud die het moet hebben zijn zijn oude vertrouwde zwaard.

Niet alleen maar pracht en praal

We moeten toch ook even over het lelijke eendje praten. Ondanks dat Midgar prachtig is vormgegeven en je echt kunt genieten van een levendige en bruizende stad is het niet allemaal koek en ei. Dit zit hem dan voornamelijk in de afwerking. Textures zijn bij tijden gewoon lelijk te noemen of ontbreken volledig. Hopelijk kunnen ze dit nog gaan verhelpen met patches want dat is voor het verder toch prachtige game een kleine doorn in het oog.

Conclusie

Al met al is Square Enix er met Final Fantasy VII Remake in geslaagd om een knaller van een opener neer te zetten van het verhaal van Cloud en zijn vrienden. We krijgen een verhaal van zo’n 35 uur voorgeschoteld waar je in het origineel zo’n 5 a 7 uur mee bezig zou zijn geweest. Het vernieuwde gevechtmechanise, de prachtige graphics (die soms onafgewerkt zijn) en de knaller van een soundtrack maken van deze remake een must play van 2020 voor zowel de oude veteranen die in 1997 speelden als nieuwkomers die nu instappen.

Cijfer: 9/10

Trophies
DutchPlayStationGamer

Mijn video’s check je hier!

Meer lezen over gaming of andere zaken? Check dan FSOM en FSOM TV!