Concrete Genie Review

Tegenwoordig speel ik niet alle titels meer die ik wellicht zou willen spelen. Te veel games en te weinig tijd, laten we het daar op houden. Af en toe is het dan wel leuk om een tip te krijgen, de game te kopen, te spelen en ook erg tof te vinden. Dat was het geval bij Concrete Genie!

Kleurloze olieramp

Concrete Genie speelt zich af in het vissersdorpje Denska waar jij als Ash vertoeft. Je tijd mag je graag verdoen door tekeningen te maken in je sketchboek. Deze tekeningen zijn kleurrijke ‘monsters’ of ‘Genies’ die nog enige kleur brengen aan het het leven van Ash. Denska is namelijk een trieste nederzetting die sinds de olieramp weinig kleur en leven meer kent. De pestkoppen die zich hier vertoeven zijn dan ook maar al te graag bezig om het leven van Ash zuur te maken.

De pestkoppen krijgen het sketchboek te pakken, scheuren de pagina’s eruit en de wind neemt ze mee en verspreidt de pagina’s over Denska. Alsof het niet erger kon worden gooien de pestkoppen Ash in een soort kabelbaan naar de vuurtoren. Bij de vuurtoren vindt Ash enkele pagina’s terug en daar is ook waar iets magisch gebeurd. Een van de tekeningen van Ash komt tot leven en geeft Ash een magische verfkwast waarmee hij de genies uit zijn tekeningen tot leven kan wekken.

De kleur terugbrengen

Je krijgt van Luna, de tekening die tot leven is gekomen, een opdracht mee. Denska moet weer kleurrijk worden en het leven moet terugkeren in het vissersdorpje! Ash accepteert en gaat erop uit. De verfkwast is niet alleen in staat om kleur terug te brengen maar ook de overige Genies die je hebt getekend kun je nu tot leven wekken! Zij helpen je mee om bepaalde obstakels te overwinnen.

Om de kleur terug te brengen is het aan jou om het licht weer aan te zetten. Dit doe je door onder lampen te verven waardoor ze weer gaan branden. Licht verjaagt zo letterlijk de duisternis. De echte magie is echter dat je niet gebonden bent aan wat je gaat verven! In het begin heb je niet zoveel verschillende keuzes maar naarmate je de game speelt zul je steeds meer pagina’s uit je sketchboek terugvinden en hierdoor krijg je natuurlijk steeds meer mogelijkheden! Dat maakt van het verzamelen niet enkel verzamelen om te verzamelen maar levert het ook daadwerkelijk iets op.

Virtual Reality

Concrete Genie biedt ook een mogelijkheid om lekker in VR bezig te gaan. Dus move controllers aan, headset op en verven maar. Helaas bleek deze optie meer een gimmick dan daadwerkelijk toffe gameplay. De linker move controller dient als je sketchbook en in je rechterhand heb je de verfkwast vast. Je kiest een ontwerp en begint te verven. Het is erg eenvoudig opgezet en ik was er dan ook zo doorheen. Gelukkig biedt de ‘normale’ game wel genoeg.

Concrete Genie VR Mode

Lekker tussendoortje

Deze game is met zijn speelduur van 6 uur niet heel lang. Wel heb je tijdens het spelen gewoon 6 uur lang plezier. De game biedt genoeg uitdaging in de puzzels om goed te kijken naar wat je moet doen maar is ook weer laagdrempelig genoeg dat het je niet teveel moeite kost om het allemaal op te lossen.

Ben je op zoek naar een leuk tussendoortje, een eenvoudige platinum of een combinatie van die twee dan is deze titel zeer zeker de moeite waard. Ik kan The Inner Click dan ook enkel bedanken voor deze toffe tip!

Cijfer: 7.0

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is dpg-1024x640.jpg

Check mijn video’s op hier!