Dragon Ball Z – Kakarot Review

Dragon Ball Z, wie is er niet mee opgegroeid? En wat is er nu gaver om het gehele verhaal nogmaals te spelen met al je favoriete Z-fighters? Precies dat laatste moet men ook hebben gedacht bij Bandai Namco. Een RPG die zich niet alleen afspeelt in de wereld van Dragon Ball Z maar een daadwerklijke RPG gebaseerd op de nog steeds immens populaire anime serie. Let’s go Kakarot!

Trip down memory lane

De laatste jaren is Dragon Ball weer helemaal terug van weg geweest en met de recente anime Dragon Ball Super en de nieuwe Broly film hebben we na Kid Buu ook weer genoeg materiaal om in een game te verwerken. Maar in dit geval draait het allemaal nog om DBZ. Voor de mensen die bekend zijn met het verhaal zal er niets nieuws voorbij komen maar kun je herinneringen ophalen. Voor nieuwe spelers is het ook allemaal goed te volgen want je krijgt het gehele verhaal, van Raditz tot Kid Buu, helemaal voorgeschoteld. Just enjoy the ride.

RPG

Met FighterZ was men, zeer succesvol, terug gegaan naar het fighting genre in de Dragon Ball wereld. Met Kakarot hebben ze gekozen voor een RPG. Daarom wordt je na de intro direct de wereld in gegooid en zul je merken dat het veel meer is dan simpelweg van gevecht naar gevecht gaan. Zo kun je als je even geen zin hebt in het verhaal veel van de side-quests gaan doen of het gevecht aan gaan met verschillende vijanden die de wereld kent. Ga je liever jagen en ingrediƫnten verzamelen? Ook dat behoort gewoon tot de mogelijkheden.

Zoals in elke goede RPG is er naast dit alles ook een rijke variatie aan mini-games. Zo kun je die verzamelde ingrediƫnten door Chi-Chi om laten zetten in een heerlijke maaltijd. Ook is sporten er gewoon bij in de vorm van Baseball of ga je met je auto een stuk rijden in een time-attack. Al met al is er in de game meer dan genoeg te doen.

Knokken

Ondanks als deze zaken die je ook in de game kunt doen draait het natuurlijk om het aloude vechten. Een Kamehameha of Final Flash schud je met een simpele knoppencombinatie zo uit je mouw als zul je wel even moet opletten of je nog genoeg Ki hebt. Heb je geen Ki meer dan is het klassieke DragonBall “schreeuwen” er gewoon om je Ki op te laden. He je hier geen tijd voor dan kun je gewoon met je vuisten verder dus stil staan is er niet bij. Ook ben je niet altijd alleen maar heb je tot twee vrienden bij je die je helpen in het gevecht.

WIl je nog iets verder gaan met customizen dan kan dit met de zogeheten Community Boars. Tijdens je reis unlock je karakters die je in kunt zetten op een Community Board. Zo krijg je bijvoorbeeld standaard meer Ki of krijg je meer XP als je een gevecht wint. Er zijn verschillende combinaties mogelijk dus genoeg ruimte om hiermee te experimenteren.

Upgraden

Naast je level upgraden wil je natuurlijk ook je karakter uitbreiden en nieuwe en sterkere aanvallen leren. Hiervoor moet je drie dingen doen. Het eerste is het verhaal spelen om zo toegang te krijgen tot bepaalde aanvallen die ze op dat punt in het verhaal leren. Wanneer je er dan toegang toe hebt moet je nog wel even trainen voordat je de aanval daadwerkelijk kunt gebruiken. Dit kan in de training grounds die je overal op de map tegenkomt. Hier ga je het gevecht aan en wanneer je wint beschik je over je nieuwe aanval. Om de aanval te upgraden moet je in de wereld zogeheten Z orbs verzamelen. Deze kun je weer inleveren om je aanval meer schade te laten aanrichten.

Stukje originele content

Natuurlijk is het leuk om memory lane te belopen, het is echter ook altijd leuk als er een stukje originaliteit in de game verwerkt zit. In deze game heb je de eindbaas der eindbazen en hiervoor moet je iets meer doen dan enkel het verhaal uitspelen. Naast de gevechten met de normale vijanden op je map komen er namelijk ook zogeheten Villainous parties. Dit zijn vijanden die je al hebt verslagen maar die nu, met veel hoger level en dus kracht, terug. Deze gevechten brengen je tot de grote eindbaas. Deze gevechten bieden meer weerstand dan normale vijanden en het toewerken naar de grote eindbaas is een leuke toevoeging.

Downside

Waar een game heel veel goed doet zit er, zeker bij een RPG van deze omvang, altijd wel een kleine downside aan. De side quests die de game kent zijn weliswaar goed voor XP maar de opdrachten die je moet voltooien zijn vaak van hetzelfde kaliber. Je wordt vaak verzocht om bepaalde items te verzamelen en terug te brengen of men wil graag met je sparren. Nu is dit niet helemaal onbekend is een RPG maar jammer is het wel.

Ook vond ik de moeilijkheidsgraad niet heel erg hoog. Ja, ik heb wel een gevecht of wat verloren maar meer dan vijf zal dit niet zijn geweest. Zeker een gevecht met iemand die 20 levels hoger is zou je verwachten veel moeite mee te hebben maar wanneer je de game hebt uitgespeeld en je de extra vijanden gaat opzoeken kom je toch snel tot de conclusie dat de gevechten, mede door je power ups, niet meer heel spannend zullen zijn.

In conclusie

Dragon Ball Z Kakarot is voor oude DBZ fans een feest van herkenning. De hervertelling van een zo bekend verhaal mag de pret niet drukken en de gameplay zorgt ook voor genoeg plezier om verder te blijven spelen. Grafisch doet de game precies wat het moet doen en dat is je het gevoel geven dat je een anime aan het spelen bent.

Dit tezamen met de originele content die je voorgeschoteld krijgt is Dragon Ball Z Kakarot een zeer geslaagde RPG die je als fan van DBZ zeker gespeeld moet hebben.

Cijfer: 8.0

Check mijn video’s op hier!